Гараж практично будь-якого сучасного автомобіліста є не просто місце для зберігання машини, а багатофункціональне приміщення. У ньому власники транспортних засобів нерідко обладнають міні-склад для старих речей, а також майстерню. Обов’язковим атрибутом останньої є верстак. Про те, як його спорудити самостійно, ми і поговоримо.
З яких частин складається верстак і якого він повинен бути розміру?
Сучасні верстати призначені для виконання різноманітних операцій з обробки тих чи інших матеріалів, побутового та автомобільного ремонту, всіляких електромеханічних, столярних та слюсарних заходів. Вони являють собою робочі столи, що складаються в загальному випадку з наступних частин:
- стільниці;
- несучої міцної рами, що монтується на ніжки-підставки;
- висувних ящиків, тумбочок і полиць для зберігання інструментів.
Нерідко верстати оснащуються та іншими елементами. Тут все залежить від виду операцій, які планується виконувати на ньому. Крім того, будь-яка з описуваних нами конструкцій повинна добре висвітлюватися. Тому над стільницею завжди монтується поворотна стаціонарна лампа (її ставлять біля верстата або на стіні над ним). Більш просунуті домашні умільці і зовсім вбудовують електроосвітлення в створювану конструкцію. Це дає можливість пересувати стіл в разі необхідності в будь-яке місце гаража.
Спочатку верстати застосовувалися строго для обробки деревини і виробів з неї. Зараз існують столи різного призначення – столярні, теслярські, слюсарні та навіть універсальні. Всі вони мають свої особливості, про які ми поговоримо нижче. Якісний верстак в гараж нескладно спорудити з металу або деревини. Також його можна зробити комбінованим (основа з дерева, металева стільниця і корпус, дерев’яні шухлядки і полиці). При цьому слід врахувати, для вирішення яких саме завдань буде використовуватися робочий стіл в автобудинку:
- для частих робіт з обслуговування транспортного засобу та будинки;
- для рідкісних слюсарних, столярних заходів і дрібного ремонту;
- для постійних ремонтних робіт у великих обсягах (варіант, коли автомобіліст всі побутові завдання вирішує сам, не звертаючись до фахівців).
Незалежно від завантаженості верстата, він зобов’язаний відповідати ряду вимог, обумовлених обмеженою площею автобудинку. Зокрема, він повинен виконувати функції зберігання, бути добре освітленим, максимально універсальним, стійким, надійним в експлуатації і компактним. Бажано, крім того, залишати під верстатом 15-20 см вільного простору. Тоді проблем з прибиранням приміщення у власника гаража ніколи не виникне.
Розглянуті робочі столи зазвичай віддаляють від автомобіля не менше ніж на 100 см (щоб не пошкодити машину при проведенні різних робіт). Габарити верстата залежать від параметрів гаража і зростання людини, який буде використовувати конструкцію. Стандартні робочі столи мають довжину до 220 см, ширину – до 80. Купити готовий верстак в наші дні нескладно. Але набагато цікавіше і раціональніше зробити його своїми руками. У цьому випадку ми отримаємо по-справжньому оптимальну конструкцію, яка підходить під розміри гаража і індивідуальні вимоги його власника.
Який матеріал оптимальніше – дерево або метал?
Якщо ми вирішили зібрати верстак самостійно, для початку визначимося, з якого матеріалу його має сенс робити. Припустимо, ви вкрай рідко ремонтуєте авто власноруч і також нерегулярно виконуєте роботи по благоустрою свого житла. У подібній ситуації верстак можна зробити з деревини, витративши мінімум сил. Беремо шпунтовані (обов’язково стругані) дошки – дубові або букові, обрізаємо їх за потрібними габаритами, отримуємо повноцінну стільницю. Замість зазначеного пиломатеріалу дозволяється використовувати аркуші фанери (вологостійкої) товщиною 1,8 см. Беремо два таких вироби, склеюємо їх один з одним, обшивають для міцності по краю. Стільниця готова. При бажанні її нескладно оббити листом металу невеликої (4-5 мм) товщини.
Каркас дерев’яного верстата збираємо з брусів 5х10 см або з дошки 4х8 см. Формуємо з них просту прямокутну конструкцію з відповідними розмірами. Скріплюємо окремі її елементи цвяхами або шурупами. У нижній частині саморобного верстата встановлюємо полку (від статі вона повинна відстояти, як було зазначено, на 15-20 см) для складування інструментів. Такі елементарні конструкції бажано додатково посилювати. Зробити це нескладно. Досить внизу і вгорі змонтувати між ніжками стола розпірки. Виготовляються вони все з тієї ж деревини.
Як бачимо, верстак з дерева споруджується без проблем і дуже швидко. Але варто розуміти, що надійність такої конструкції буде мінімальною. Вона вийде недовговічною (каркас швидко зношується і втрачає свою міцність, стільниця з плином часу стає непридатною для виконання робіт), схильної до займання. Дерев’яні верстати не призначені для установки на них додаткового слюсарного обладнання (важких лещат, заточувальних пристроїв, міні-верстатів для свердління і так далі).
Тому для гаража більше підійде металевий робочий стіл. Його достоїнства очевидні:
- витримує серйозні навантаження;
- дозволяє встановити слюсарну обладнання;
- має компактні розміри;
- відрізняється унікальною міцністю за рахунок своєї звареної конструкції;
- простий в догляді;
- дає можливість здійснювати шліфування, обточування, розкрій і розпилювання металу;
- комплектується будь-якими сітками, шухлядками, поличками, органайзерами, в яких зберігаються інструменти.
Робоча поверхня і каркас, зроблені з металу, повністю пожежобезпечні і практично вічні. Такий стіл експлуатується десятиліттями, не втрачаючи своїх початкових теххарактерістік і можливостей. Зауважимо, що довжина і інші розміри металевої конструкції можуть бути будь-якими. Нескладно виготовити стіл на всю стіну гаража, зробити його укороченим, пересувним, відкидним або навіть складним. При цьому нескладно деякі елементи верстата виготовити з деревини. Такий стіл вже можна буде назвати комбінованим. Фінвитрати на нього вийдуть цілком розумними.
Комбінований верстат – що знадобиться для його збірки?
У наступному розділі ми опишемо процес виготовлення конструкції з металу і дерева. Але спочатку визначимося з матеріалами і інструментами, необхідними для виконання всіх складальних робіт. Тут все просто. З інструменту нам знадобляться:
- дриль;
- електричний лобзик;
- сварочник, електроди;
- болгарка (плюс шліфувальний круг і диск для розкрою металу);
- шуруповерт;
- рулетка і рівень.
Не забудемо придбати і спеціальний одяг, а також захисні засоби для проведення зварювальних робіт. Тепер дивимося, який матеріал потрібно купити для побудови робочого столу в автобудинку:
- квадратна труба (товщина стінок – 2 мм) 6х4 см довжиною 24 м;
- сталевий куточок (4 мм) 5х5 см довжиною 6,4 м і 4х4 см завдовжки 6,75 м;
- лист металу для стільниці (товщина – 2 мм, розміри – 220х75 см);
- сталева смуга (довжина – 8 м, товщина – 4 мм, ширина – 4 см);
- листи фанери (15-мм по товщині) для бічних і задніх стінок конструкції і для збірки скриньок;
- дошки товщиною 5 см для стільниці;
- тонкий (2 мм) лист сталі (піде на виготовлення власників для скриньок).
Також знадобляться кріпильні вироби (анкерні болти, саморізи по металу, шурупи по дереву), направляючі для ящиків, фарба по металу та деревини. Наведений список матеріалів дозволить нам створити верстак шириною 75 і довжиною 220 см. Конструкція вийде надійної, міцної і досить габаритної. На ній можна буде додатково змонтувати обладнання для обробки різних матеріалів і лещата.
Збираємо робочий стіл самостійно – поетапна інструкція
Визначаємо місце, де буде стояти верстак. Малюємо схему нашої конструкції із зазначенням її розмірів. Приступаємо до розкрою матеріалу. Каркас споруди робимо з квадратної труби, ребра жорсткості – з куточка. Останній, крім того, піде на виготовлення окантовки стільниці з дощок. Металева смуга призначена для направляючих (вони стануть утримувати бічні панелі створюваної конструкції).
Після розкрою металевих елементів за необхідними розмірами зварює каркас. Спочатку з’єднуємо дві трубні заготовки по 75 см і дві по 220 см. Потім додатково наварюють труби для армування стільниці (ребра жорсткості), витримуючи між окремими встановлюються елементами дистанцію в 0,4 м. Кріпимо по краях конструкції чотири ніжки-опори (довжина кожної дорівнює 90 см). Між ними в обов’язковому порядку робимо перемички. Вони необхідні для посилення металевого верстата.
Тепер можна створювати конструкції для ящиків. Створюємо з труб окремі каркаси квадратної форми. Приєднуємо їх за допомогою зварювання до стільниці (з двох сторін). Не забуваємо відразу ж приварювати додаткові ребра жорсткості (поздовжні). Далі робимо скелет для стільниці зі сталевих куточків. Встановлюємо її на базову каркасну конструкцію. Виконуємо зварювання цих двох частин столу. У нас вийшла надійна 8-сантиметрова по висоті стільниця з підсилюють внутрішніми ребрами.
Формуємо панель для кріплення інструментів. Зварює обрешітку з чотирьох куточків довжиною по 95 см і одного 220 см. Два коротких шматка монтуємо з боків, два – в середині. Приварюють до стільниці отриману панель. Ми отримали міцний складовою каркас верстата. Його бажано посилити. Нарізаємо зі смуги стали 24 кронштейна. Приєднуємо їх, використовуючи зварювальний апарат, до боковин верстата. У центральній частині кожного кронштейна робимо по одному отвору. Вони потрібні для фіксації задніх і бічних фанерних стінок з основною конструкцією.
Виготовляємо ящики. Їх робимо з фанери, поєднуючи окремі шматки матеріалу шурупами. Можна виготовити два ящика для зберігання великого інструменту або три, якщо в них планується укладати більш дрібні пристосування. Наступний крок – установка санчат між бічними частинами відсіків під шухлядки. Їх ми монтуємо зсередини, прикріплюючи до раніше зроблених отворах.
Фінальні роботи – доводимо виріб до повної кондиції
Розрізаємо дошки на необхідні по довжині заготовки. З них ми створимо поверхню стільниці. Якщо робимо короткі заготовки, укладаємо їх поперек столу, якщо довгі – вздовж. Перед монтажем дерев’яних деталей наносимо на них антисептик. Він захистить стільницю від шкідливого впливу комах і гниття.
Важливо! Перед укладанням дощок офарблюємо весь металевий каркас, використовуючи антикорозійний і атмосферостійкий склад. Тоді на нашій конструкції іржа з’явиться нескоро. Фарбу наносимо, не шкодуючи. Особливу увагу приділяємо зварювальним швам. Їх офарблюємо максимально якісно.
Тепер монтуємо дошки на поверхню столу. Занадто сильно заганяти заготовки в каркас немає потреби. Деревина неминуче буде всихати і розширюватися в процесі експлуатації верстата при зміні вологості і температури. Змонтовану поверхню обробляємо шлифмашинкой. Пригвинчуємо саморізами все укладені дошки до каркасу. Поверх дерев’яної стільниці встановлюємо сталевий лист. Рекомендується зафіксувати його саморізами. Хоча можна і приварити цей елемент до каркасу. Правда, доведеться діяти дуже акуратно, так як є ймовірність загоряння дощок при використанні сварочніка.
Порада. Сталевий лист для стільниці бажано обробити перетворювачем іржі (з обох сторін).
Залишається лише встановити полки і ящики, а внизу столу змонтувати силовий щит. Останній можна оснастити гачками для підвішування інструменту і витратних матеріалів. Усе. Надійний і довговічний верстак готовий. Користуємося ним за призначенням.