Углошліфовальниє машини (УШМ) набули широкого поширення у людей, які люблять майструвати і виконувати різні ремонтні та будівельні роботи у себе вдома. Такі інструменти дозволяють не тільки шліфувати різні поверхні, але також різати камінь, метал, пластик та інші матеріали. УШМ – надійні інструменти, що вимагають грамотного обслуговування під час експлуатації, зокрема – своєчасної заміни мастила. Поговоримо про вибір мастила для редуктора і підшипників УШМ.
Характеристики та особливості мастил для болгарок
У болгарки основним вузлом, який в процесі експлуатації інструменту піддається найбільшим навантаженням, є редуктор, який представляє собою конструкцію з косозубих шестерень. Під час роботи УШМ ротор створює обертальний момент, що передається до робочого інструменту через малу шестерню до великої шестерні. Якісна мастило для редуктора болгарки істотно знижує температуру нагрівання, силу тертя всередині інструменту і зменшує знос його деталей.
Мастило зменшує тертя деталей всередині редуктора
У періодичному змазуванні потребують і підшипники шліфувальної машинки, особливо опорний підшипник шпинделя великий шестерінки. Для цього необхідно використовувати тільки якісні, надійні склади, рекомендовані виробниками болгарок. Фахівці рекомендують застосовувати масла, що володіють наступними технічними характеристиками:
- в’язкість до 800 Па · c;
- межа міцності більше 120 Па;
- температура каплепадения більш +120 ° C;
- відсутність механічних домішок;
- стійкість до корозійних процесів;
- здатність триматися на деталях болгарки;
- стійкість до високих температур;
- водовідштовхувальні властивості.
При виборі мастильних матеріалів слід враховувати, що в сучасній болгарки використовують два типи підшипників – для електродвигуна і для редуктора. Для них необхідно використовувати різні склади, так як підшипники відрізняються один від одного різними умовами роботи.
Матеріали від зарубіжних і вітчизняних виробників
Для зарубіжних марок УШМ рекомендується використовувати спеціалізовані склади, розроблені спеціально для такого електроінструменту. Найчастіше виробники болгарок рекомендують використовувати мастильні матеріали, на яких присутня таке маркування – MoS2 NLGI 2 ISOL-XBCHB 2 DIN 51825-KPF 2 K-20. З цього маркування можна отримати наступну інформацію:
- MoS – вказівка на використовуваний присадний матеріал (цифра 2 – це молібден);
- NLGI2 – клас в’язкості, тут він другий;
- ISOL-XBCHB 2 – підтверджує відповідність матеріалів стандарту ISO;
- DIN, KPF, K-20 – підтверджує відповідність німецькому стандарту якості DIN;
- цифри 51825 означають, що матеріал відносять до типу "K".
Це маркування підтверджує високу якість матеріалу, проте коштують такі мастила дуже дорого. Можна купити масло високої якості набагато дешевше, кожен виробник болгарок створює свою спеціальну мастило, використання якої продовжить життя УШМ і гарантує відмінну роботу інструменту. На ринку можна знайти склади від компаній Makita, Bosch, Hitachi, RedVerg, Metabo, Интерскол і багатьох інших.
Виробники наполягають на тому, що при обслуговуванні інструменту необхідно використовувати їх власні мастильні матеріали. Застосування складу іншої марки може стати причиною відмови в гарантійному обслуговуванні.
З огляду на високу вартість на мастило для електроінструменту від зарубіжних виробників, в деяких випадках простіше використовувати вітчизняні аналоги. В останні роки російські виробники активно створюють універсальні склади найвищої якості, які не поступаються західним зразкам і відповідні для самих різних інструментів. Крім редукторів і підшипників болгарок, їх можна використовувати для дрилів і перфораторів.
Мастило для редукторів фірми Bosch
Серед усіх представлених на ринку вітчизняних мастил найбільшою популярністю у споживачів, завдяки найкращому співвідношенню ціни і якості, користується продукція фірми Нанотех МеталлПлак Електра. Ця компанія випускає цілий ряд якісних матеріалів, які можна підібрати для змазування вузлів будь-яких інструментів.
Масло для підшипників болгарки
У болгарки присутній три підшипника – два з них в роторі, а один на валу косозубой великий шестерні. У інструмент встановлюють змащені підшипники, однак під час експлуатації, при перегріванні електроінструменту і неправильному його використанні, масло може просто витекти. Щоб заповнити підшипники повторно, необхідні склади, що відповідають декільком важливим вимогам. Мастило повинна:
- збільшувати ковзання і зменшувати тертя між складовими елементами деталей.
- рівномірно розподіляти тепло і охолоджувати деталі від перегріву.
- захищати деталі болгарки від попадання пилу і бруду.
- запобігати корозійні процеси.
- витримувати високі температури – до 150 ° C.
При цьому робота підшипників редуктора і двигуна проходить в різних температурних умовах і при різних навантаженнях. Тому для електродвигуна необхідно використовувати склади, що володіють хорошими захисними властивостями, що запобігають забрудненню деталей і потрапляння на них вологи. На ринку представлений широкий асортимент вітчизняних і зарубіжних масел для підшипників, причому російські товари користуються більшою популярністю, так як не поступаються аналогам за якістю, але набагато більш доступні. Для змазування підшипників найкраще використовувати марки ВНИИНП-235, ВНИИНП-246 і Циатім-221.
Для змазування підшипників найкраще підходить Циатім-221
На відміну від масла для редуктора, яке повинно міцно триматися на зубцях при обертанні, мастильні матеріали для підшипників не вимагають настільки ж сильною адгезії.
Чи можна зробити мастило для редуктора самостійно?
Нерідкі випадки, коли потрібно терміново змастити деталі болгарки, але відповідного матеріалу під рукою немає. У цьому випадку виникає необхідність терміново дістати відповідне масло, яке може бути виготовлено власником інструменту своїми руками. При виготовленні таких матеріалів необхідно враховувати всі описані вище вимоги.
Щоб забезпечити високу адгезію масла для УШМ, необхідно взяти за основу для його виготовлення автомобільну мастило для ШРУСов. Крім гарної адгезії вона відрізняється також здатністю працювати в умовах сильних забруднень і високих навантажень, витримує високу вологість і сильні температурні зміни.
Мастило можна зробити на основі автомобільної змащення для ШРУСов
До цієї основи необхідно додати рідке масло МС-20, щоб вийшла маса мала відповідної консистенцією. МС-20 слід поступово додавати до основи, бажано по краплях, і ретельно вимішувати склад міксером. Відмінні результати показує саморобна суміш, виготовлена з взятого за основу Ціатіма-221 з додаванням ТАД-17. З них виходить дуже якісна і функціональна саморобна мастило для редуктора.