Шуруповерт – це незамінний інструмент в побуті або на будівельних об’єктах. З його допомогою закручують і відкручують різний кріплення на дерев’яних, металевих або пластикових поверхнях. При неправильної або занадто тривалої експлуатації окремі елементи пристрою можуть вийти з ладу, при цьому починають їх можна своїми руками. Для цього знадобиться визначити тип проблеми і провести розбирання обладнання.
Принцип роботи і пристрій шуруповерта
Більшість сучасних електроінструментів цього типу, включаючи моделі таких популярних виробників, як Makita, Bosh, Интерскол, Skill, Hilti та ін., Мають схожу внутрішнє виконання і однаковий принцип роботи. Але деякі з них мають більш якісної ступенем збірки, підвищеною потужністю і додатковими зручними функціями, які безпосередньо впливають на ціну, розширюють сферу застосування і експлуатаційну довговічність пристрою.
Базова комплектація шуруповерта стандартного типу (Макіта, Бош, Хітачі і т. Д.) Включає в себе наступні елементи:
- електродвигун і планетарний редуктор;
- перемикач реверсу;
- кнопку включення і виключення;
- гвинти, пружини, контактні клеми;
- ключовий патрон;
- регулятор зусилля або крутного моменту;
- зарядний гніздо і блок живлення.
Основним механізмом будь-якого пристрою є електродвигун, який на багатьох популярних моделях має циліндричну форму з встановленими всередині щітками і магнітами. Робота відбувається на постійному і безперервному струмі. Двигун за допомогою спеціального планетарного редуктора надає обертання шпинделя, на який надітий патрон або утримувач. Останній надійно фіксує металеве пристосування, більш відоме як "бита". Управління процесом здійснюється заданої електричної схемою і полярним перемиканням реверсу.
Ще одним важливим елементом є планетарний редуктор, який виробляють з високоміцної сталі або спеціального пластику (на більш бюджетних моделях). До його складу входять дві шестерінки (сонячна і кільцева), а також сателіти і водило.
Він перетворює високочастотні коливання двигуна в більш низькі, що виникають на патронному валу. Стандартний пристрій оснащується редукторами з реверсивним перемикачем, які працюють в 2 швидкісних режимах по металу, дереву або пластиковому підставі, а саме на свердління, як дриль або закручування різних типів саморізів.
Контроль за оборотами здійснюється за допомогою мікросхеми з ШІМ-контролером, який управляє транзистором. А за частоту імпульсу відповідає змінний резистор, робота якого залежить від зусилля, прикладеного до кнопки активації пристрою.
Муфта сучасних шуруповертов є тріскачку. Додатково виріб оснащується регулятором навантаження, який перешкоджає зайвому тиску на обертальний патрон.
Більшість актуальних моделей оснащуються 16-крокової градацією швидкісного режиму, що дозволяє максимально точно підібрати зручну швидкість для виконання тих чи інших робіт з різними за типом матеріалами. В якості джерела живлення майже завжди використовується акумуляторна батарея компактних розмірів з потужністю від 9 до 18 Вольт.
У комплекті з пристроями від відомих брендів обов’язково передбачена додаткова АКБ, що дозволяє використовувати інструмент практично безперервно, заряджаючи по черзі кожну батарею під час використання. Деякі моделі працюють від мережі і оснащені відповідними проводами. У цьому випадку мова йде про більш бюджетних варіантах пристрою або професійних, потужних інструментах, які часто застосовують на виробництві та великих будівельних майданчиках.
Причина несправності та розбирання інструменту
Як показує практика, поломка шуруповерта або неправильна його робота виникає через неполадки механічного або електричного типу. Кожен варіант має свої характерні особливості. При виході з ладу певних електродеталей пристрій може не включатися або працювати з перервами, пропадає реверс, можливість регулювання обертів і т. Д.
Несправність механічних елементів можна зрозуміти по збільшенню вібрації, запаху гару або сторонній шуму, який йде зсередини пристрою. Він найчастіше свідчить про зношених втулках, кільцях, пружинах або підшипниках.
Нерідко з ладу виходить акумуляторна батарея через занадто тривалої експлуатації або неправильного зберігання і режиму підзарядки.
Щоб точно визначити причину поломки і постаратися самостійно відремонтувати інструмент, потрібно розібрати пристрій. Більшість популярних на ринку моделей мають схожу компоновку і схему, тому для розбирання виконують наступні кроки.
Ремонт шуруповерта починають зі зняття акумулятора, який майже на всіх моделях кріпиться на 1 або 2 засувках і легко знімається вручну, достатньо лише натиснути на них і докласти невелике зусилля. Коли модуль відсутня, приступають до відкручування гвинтів кріплення по периметру пристрою за допомогою хрестоподібної викрутки.
Після цього корпус поділяють на 2 частини, в одній з яких якісь елементи утримуються додатковими кріпленнями або знаходяться в пазах, тому їх акуратно притримують, щоб не випали. Далі послідовно від’єднується пускова кнопка, перемикач швидкості і реверсний механізм.
Механічні несправності шуруповерта часто з’являються через поломки деталей основного редуктора, а саме виходу з ладу штифта фіксації сателітів, опорної втулки вала або головного підшипника. Для їх усунення або при необхідності мастила редуктора його також знімають і розбирають. Але якщо причина в зношених шестерінках, то, як правило, на моделях типу Макіта, Интерскол, Бош, і ін заміні піддають весь блок цілком. Окремі елементи просто не випускаються виробником і поміняти їх буде проблематично.
Іноді проблеми устрою пов’язані з затискним патроном, який теж можна розібрати при необхідності. Залежно від типу і моделі він закріплений або за допомогою нарізного сполучення гвинтом або конусним способом. Відкрутити його можна за допомогою шестигранника, а потім щільно затиснути ключем і зняти обертальними рухами проти годинникової стрілки. Якщо він з’єднаний конусно, то найпростіше зняти його акуратними ударами по торцевій стороні.
Діагностика і ремонт різних частин
Найпоширенішою причиною поломки подібного інструменту є "сів" або несправний акумулятор. Пристрій повністю перестає включатися або працює повільно, без необхідної швидкості. Щоб перевірити, криється причина в цьому елементі, його слід зняти і розібрати. Для цього отщелкивали кліпси, відкручують гвинти по периметру блоку і оголюють банки з ємностями, які з’єднуються між собою способом контактного зварювання.
За допомогою стандартного тестера заміряють напруга на обох елементах. Нормальне значення для зарядженого і справного АКБ – 1-1,2 Вольт. Якщо показники нижче, то модуль варто замінити або перепаяти, але в такому випадку доведеться шукати відповідні контакти і мати навички використання паяльника. Іноді проблема криється не в самій батареї живлення, а в неполадках зі схемою зарядного пристрою. Щоб це визначити тестером, прозванивают всі необхідні елементи і перевіряють стан мережевого запобіжника і випрямного моста.
Після розкриття корпуса ЗУ можна зрозуміти, яка саме частина схеми несправна. Найчастіше з ладу виходить операційний підсилювач і транзистори, особливо при тривалій і зайвої "перезарядку" акумуляторних блоків. Якщо АКБ, зарядка і всі додаткові елементи перевірені і справні, а при включенні все одно різко падає напруга на клемах, то це поломка механічна і криється в двигуні, його щетках, модулях або інших деталях. Але при нормальних вольтів показниках в першу чергу перевіряють пускову кнопку пристрою.
Для цього використовують мультиметр, який встановлюють в відповідний режим "прозвона" і з’єднують з контактами на кнопці при підключеному акумуляторі. Опір на екрані приладу повинно прагнути до нульової позначки, в іншому випадку тестований елемент несправний. Вирішити проблему кнопки без серйозного втручання можна за допомогою прочищення контактних груп дрібної наждачкою або іншим відповідним матеріалом.
При неправильному реверсі також застосовують тестер, один висновок якого з’єднують з контактом від мотора, а інший на вхідний контакт кнопки. Потім активують перемикач, після чого повинно виникнути опір. Якщо цього не відбулося, то, можливо, пошкоджена проводка.
Щітки електродвигуна перевіряють візуально. Знос таких деталей на робочому пристрої не повинен перевищувати 60% від номіналу. Якщо з ними все в порядку, дивляться обмотку двигуна і якоря. При появі іскор або характерного тріску під час роботи фахівці рекомендують виконати прочищення колектора та заміну щіток і обмотки мотора.
Сторонні звуки або періодичне заклинювання пристрою говорить про знос втулок, неправильного положення вала або поломки підшипників в редукторі. При слабкій затягуванні патрона перевіряють стан основної муфти, з плином часу зубці можуть зношуватися і втрачають здатність нормальної фіксації.
Щоб шуруповерт прослужив довго, необхідно дотримуватися правил його експлуатації та зберігання. Не слід піддавати його впливу вологи, перегріву або використовувати в роботі, для якої він не призначений. Додатково рекомендується проводити періодичну змащення редуктора і деяких частин двигуна литолом, машинним маслом високої в’язкості або іншими відповідними матеріалами. Не зайвою буде і прочищення окремих елементів інструменту після розбирання, так як засмічення в механізмах часто призводять до небажаних поломок.